Newspaper headlines: Oxfam's 'day of reckoning' and royal wedding timings


The i front page

Image caption

The fallout from the Oxfam allegations dominates Monday’s front pages. “Oxfam faces day of reckoning,” says the i. The charity, which has received government funding, is meeting International Development Secretary Penny Mordaunt for “showdown talks”. Its has faced growing criticism for the way it handled the claims of misconduct by its staff in Haiti. Oxfam says an independent review will work to improve safeguarding against abuse, the paper reports.

The Guardian front page

Image caption

The Guardian says Oxfam’s £34m of government funds could be at risk. It comes after Ms Mordaunt warned the charity would receive no more public money unless it handed over all information on aid workers’ alleged use of prostitutes in Haiti.

The Daily Telegraph

Image caption

The Oxfam scandal is “the tip of the iceberg”, former international development secretary Priti Patel says in the Daily Telegraph. Writing in the paper, Ms Patel says her concerns about sexual exploitation in the aid sector had previously been dismissed. The paper says ministers have launched an investigation.

Metro front page

Image caption

The Metro also reports on comments from Priti Patel, who says aid bosses are in denial about sexual exploitation. Meanwhile, it says May’s royal wedding will not clash with the FA Cup Final.

The Times front page

Image caption

“Oxfam ignored warnings on Haiti staff”, says the Times, reporting that the charity knew of concerns about the conduct of two of the men caught up in the Haiti scandal before they were appointed to senior roles. The paper says the two men had worked together in Chad before being sent to Haiti after the devastating 2010 earthquake. The Times’ main lead says the prime minister overruled the Home Office to insist that EU citizens who arrived during a Brexit transition period would not have the automatic right to remain in the country.

Daily Mail front page

Image caption

The Daily Mail reports that Oxfam’s chief executive admitted there had been a failure of “moral leadership” in the wake of the allegations of sexual misconduct by some aid workers.

The Financial Times front page

Image caption

The Financial Times also features the question over Oxfam’s government funding on its front page. The paper says the charity could lose £32m of funding if it fails to hand over information about the misconduct of aid workers.

Daily Express front page

Image caption

“Icy Storms To Sweep Britain”, says the Daily Express, which reports that a snow, gales and hail could lead to power cuts and block mobile phone signals on Monday.

Daily Mirror front page

Image caption

The Daily Mirror reports that the NHS spent £30m in the past five years fixing plastic surgery that had been done abroad. The paper says it found more than 1,000 women a year needed operations to correct surgery.

The Sun front page

Image caption

The Sun reports that Ian Huntley has apologised for the 2002 murders of 10-year-olds Holly Wells and Jessica Chapman in recordings obtained by the paper.

Daily Star front page

Image caption

The Daily Star says Danny Dyer’s daughter was injured on a new reality show.

The front page of the I says this a “day of reckoning” for Oxfam – as it prepares for showdown talks with International Development Secretary Penny Mordaunt.

The Daily Telegraph reports that a claim by her predecessor Priti Patel – that Whitehall officials had previously dismissed her concerns about abuse by aid workers – is to be investigated by ministers.

Writing in the Telegraph, Ms Patel says she found instances of sexual abuse across the aid sector spanning 20 years – sometimes against children.

The paper’s editorial calls for the relationship between the Department for International Development and the charities it funds to be given the closest scrutiny, to find out whether the scandal goes to the heart of government.

Image copyright
EPA

Image caption

International Development Secretary Penny Mordaunt will meet with Oxfam senior managers on Monday

The Daily Mail is critical of what it says is an NHS push to promote group GP appointments.

The sessions, which have been run as pilot schemes in parts of England, involve up to 15 patients with the same long-term condition, such as diabetes or arthritis, taking part in shared consultations with test results shown in front of the room.

Health service officials tell the paper it gives patients better access to their doctors.

But the Mail calls the plan a “gimmick” that could lead to GPs failing to spot crucial details about their patients.

Get news from the BBC in your inbox, each weekday morning

Former employees of Home Office have contacted the Guardian to complain that many interviews with prospective asylum seekers are rushed, biased and their results decided by lottery.

The paper has seen some of their transcripts.

In one, a Christian convert applying for asylum is asked to name two miracles performed by Jesus, and is marked down when he can’t.

The Home Office insists its staff are extensively trained and that the Guardian’s claims are outdated.

The Sun says outraged parents are trying to ban the new Peter Rabbit film because it promotes “food bullying”.

The offending scene shows a gang of bunnies pelting a man with blackberries, knowing he’s allergic to them.

The critics – or “snowflakes” as the Sun terms them – say the incident amounts to attempted murder and sets a bad example to children.

And the Times tells the story of a crypto-currency puzzle that’s been cracked, after being hidden in an online painting for three years.

The artist encoded a 52-character key to a Bitcoin wallet worth more than £30,000 into coloured flames bordering the picture. The winner – a 30-year-old programmer – used visual clues in the painting to unravel the mystery.

The Times does not reveal his identity, because in the country where he lives it is not safe to own Bitcoin.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *